پمپ سيركولاتور چيست؟

اخبار برتر معماري و سازه جهان را در اين وبگاه دنبال كنيد.

پمپ سيركولاتور چيست؟

۵ بازديد

پمپ سيركولاتور (Circulator Pump)، پمپي است كه از آن براي به گردش در آوردن يك سيال درون يك سيكل بسته استفاده مي‌شود. اين پمپ زيرمجموعه‌ي پمپ‌هاي سانتريفيوژ است كه سيالات را تا دماي ۱۰۰ الي ۱۳۰ درجه سانتيگراد پمپاژ مي‌كند. اين الكترو پمپ‌ها اغلب براي تأمين آب داغ در سيستم‌هاي گرمايش مركزي و منطقه‌اي، و گردش آب داغ در سيستم‌هاي آب گرم خانگي مثل مدار آب گرم شوفاژ، و يا براي سيركوله آب، مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

بدنه پمپ‌هاي سيركولاتور خطي را عموماً از چدن و يا استيل مي‌سازند. پروانه آن‌ها هم از استيل، چدن و برنج ساخته مي‌شود. گفتني است كه از هر نوع پمپ سيركولاتور، بسته به جنس بدنه و پروانه، براي مصارف و كاربري‌هاي مشخصي استفاده مي‌شود.

 

پمپ‌هاي سيركولاتور بسيار كم‌صدا كار مي‌كنند و دور موتور آن‌ها چيزي بين ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ دور است. پمپ سيركولاتور مكش منفي نداشته، مصرف انرژي‌اش بهينه است، و در رده‌بندي مصرف در رده‌هاي A و B قرار مي‌گيرد.

پمپ‌هاي سيركوله نصب آسان و هزينه‌هاي نگهداري پاييني دارند و تنوع مدل و سايز در آن‌ها بسيار بالا است. پمپ سيركولاتور را به نام‌هاي پمپ آب در گردش، پمپ آب گرم، پمپ خطي و پمپ سيركوله هم مي‌شناسند.

پمپ سيركولاتور چه انواعي دارد؟

پمپ‌هاي سيركولاتور در انواع زير موجودند:

پمپ آب گرم: در مواقعي كه براي تأمين آب گرم مصرفي، از مبدل حرارتي و يا از منبع كوئلي آب گرم ايستاده استفاده شود، بايد از يك پمپ آب گرم براي سيركولاسيون آب گرم شوفاژ استفاده كرد.

پمپ برگشت آب گرم مصرفي: اين پمپ با به گردش در آوردن آب گرم در داخل لوله‌ها و مخزن آب گرم، كمك مي‌كند كه هميشه آب گرم در نزديك‌ترين نقطه در دسترس باشد.

پمپ گردش آب شوفاژ: از اين پمپ‌ها زماني استفاده مي‌شود كه به گردش آب گرم در سيستم گرمايش مركزي و منطقه‌اي و يا به گردش آب در سيستم آب گرم خانگي نياز داشته باشيم.

ساختار و قطعات پمپ سيركولاتور

پمپ سيركولاتور از اجزاء و قطعات زير تشكيل شده است:

– الكترو موتور

– ياتاقان

– چرخ گردان پره‌دار يا پروانه

– كاسه نمد

– دهانه تخليه

– دهانه مكش

– موتور

– دينام

– واسطه

– واسطه تبديلي

– شفت (يا شافت يا محور)

– كوپلينگ

پمپ سيركولاتور چه كاربردي دارد؟

پمپ‌هاي سيركولاتور بسته به نوع و جنس‌شان كاربرد‌هاي متفاوتي دارند. به‌عنوان مثال مي‌توان به موارد زير اشاره كرد:

سيركوله كردن آب گرم و آب سرد در دما‌هاي ۱۰- تا ۱۳۰ درجه سانتي‌گراد به‌وسيله پمپ سيركوله انجام مي‌شود.

براي سيركوله كردن آب گرم و آب سرد در سيستم تهويه هوا، رادياتور‌ها، سيستم گرمايش از كف و همين‌طور سيستم گرم كردن آب هم از پمپ سيركولاتور استفاده مي‌شود.

از پمپ‌هاي سيركولاتور خطي با بدنه و پروانه از جنس استيل، جهت جا‌به‌جايي انواع سيال‌هاي شيميايي، صنعتي و سيستم‌هاي شستشو در صنعت استفاده مي‌شود.

از پمپ سيركوله براي سيركوله كردن آب داغ، براي سيستم‌هاي تأسيساتي و تهويه مطبوع استفاده مي‌شود.

كاربري پمپ‌هاي سيركولاتور مختلف را مي‌توان در سيستم‌هاي شستشوي صنعتي، سيستم‌هاي گرمايشي خانگي، سيستم‌هاي سرمايشي خانگي، سيستم‌هاي گرمايشي صنعتي و سرمايشي صنعتي هم يافت.

پمپ سيركولاتور از پر‌مصرف‌ترين و محبوب‌ترين پمپ‌ها در صنعت تأسيسات هستند.

پمپ آب در گردش، وظيفه گردش آب تا دماي ۱۴۰ درجه سانتي‌گراد را در سيستم‌هاي گرمايش و حرارت مركزي، بر عهده دارد.

انتقال آب از سيستم گرمايش مركزي و تهويه هوا در موارد كاربري اداري، تجاري و صنعتي هم با كمك پمپ سيركولاتور انجام مي‌گيرد.

از اين پمپ‌ها در استخر‌ها، پكيج و شوفاژ‌ها هم استفاده مي‌شود.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.