آشنايي با معماري حبابي

اخبار برتر معماري و سازه جهان را در اين وبگاه دنبال كنيد.

آشنايي با معماري حبابي

۱۱۷ بازديد

در بيان معماري «حباب، معماري هواست: سازه بادي كه با عضو نازكي پوشيده شده و در حفره هاي ساختمان جاي گرفته و سراسر سازه از بالا تا پايين را پوشانده است؛ حباب ها فضاي نرمي را در داخل و سازه ي سختي را در خارج به وجود آورده اند كه سبب شده فضاي موجود و فضاي جديد با يكديگر تركيب شوند.». ايده ي حباب ها الهام بخش كاربرد خلاقانه ي مصالح بوده تا محيطهاي معماري حبابي كه تا به حال از لحاظ سازه اي طراحي نشده و يا فاقد كيفيت تجربي هستند.

تاريخچه معماري حبابي

در سال ۱۸۸۷ – نه سال قبل از ساخت نخستين سازه المپيك در آتن توسط فيزيكدان لرد كلوين- چيزي كه كلوين از خود پرسيد اين بود كه اقتصادي ترين روش براي تقسيم كردن فضا به سلولهاي مساوي چيست تا كمترين سطح در بين آن ها ايجاد شود. 

كلوين چنين راه حلي را ارايه كرد كه سلول ها بايستي همانند حبابهاي صابون داراي اشكال چهارده ضلعي باشند. اين روش به مدت چهارده سال بهينه ترين روش براي تقسيم بندي فضا در معماري حبابي بود. سپس در سال ۱۹۹۳، دنيس واير و رابرت پلان نرم افزاري را اختراع كردند كه جايگزين نظريه كلوين شد. سه چهارم سازه در نظريه واير و رابرت چهارده ضلعي در حالي كه باقي دوازده ضعلي اند. يك دهه بعد اين نظريه در ساخت استوديوم ورزشي ملي پكن اجرا شد كه در سال ۲۰۰۶ در المپيك پكن «مكعب آبي» ناميده شد با زيربناي ۷۰۰۰۰ مترمربعي،۱۷۰۰۰ تماشاگر را در خود جاي داد.

آثار برتر معماري حبابي جهان 

چنين چالش هايي سبب استفاده از سازه هاي ژئودوزي شده است، اما پر كردن فضاها بين شش ضلعي ها موضوعي براي ساخت در معماري حبابي بود زيرا وزن شيشه و ويژگي آن راه حل ديگري را مي طلبيد. طراحان و مهندسين در نهايت از مصالحي سه لايه با جنس پلاستيك اتيلن تترا فلوئوراتيلن استفاده كردند تا منفذهاي سازه را ببندند. اين نوع مصالح نه تنها سبك است بلكه نور خورشيد بيشتري از آن عبور كرده و چون دو لايه است هوا در بين لايه ها محبوس شده و عايق حرارتي مناسبي است.

-مكعب آبي ( مركز ملي آبي پكن)

-پروژه ايدن، نيكولاش گريمشاو

-موزه هيرشورن در مركز خريد واشنگتن دي سي

-استفاده از اين سيستم حبابي به يك پوشش غشايي مهارشده به وسيله شبكه اي از كابل ها رسيد.

ويژگي هاي معماري حبابي

نياز به كاربرد مصالح جديد و ابزارهاي طراحي بالقوه در معماري حبابي به طور مثال اتيلن تترا فلوئوراتيلن (اي تي اف اي).ورود حداكثر نور به فضاي داخلي.استفاده از گياهان.سازه فضايي به نحوي طراحي شده كه دهانه هاي وسيع را پوشش دهد و حبابها از بالشتك هاي ۰.۲ ميلي متري ساخته شده اند كه ميزان نور و عايق حرارتي را در فضاي داخلي بهينه ساخته است.استفاده از سازه هاي ژئودوزي.پوشش حفره ها از جنس مصالحي دو لايه است كه هوا محبوس و عايق حرارتي مناسبي است.

جايگاه و نقش معماري حبابي در معماري معاصر

سازه ارگانيك و آزاد معماري حبابي به ظاهر معماري شهري امروز جذابيت و آرامش خاصي خواهد بخشيد. زيرا از طبيعت الهام گرفته است به طور مثال حباب ها از برخورد آب دريا با صخره به وجود مي آيند و يا بر روي سطح شن هاي ساحل پخش مي شوند. به طور مثال، در حال حاضر آسمانخراش حبابي با ايده شهرهاي عمودي ارايه شده كه از طبيعت و نظريه كلوين الهام گرفته است. از لحاظ سازه اي داراي مشخصه هايي نظير مقاوم بودن در برابر باد است و همچنين فضاهايي با استفاده بهينه از نور آفتاب، تهويه طبيعي و عملكردهاي چندمنظوره اي را در ارتفاع شكل داده است.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.