پوشش نماي ساختمان با شبكه فلزي

اخبار برتر معماري و سازه جهان را در اين وبگاه دنبال كنيد.

پوشش نماي ساختمان با شبكه فلزي

۵۲ بازديد

مدتهاست كه متريال شبكه فلزي يا همان Metal Mesh به عنوان پوشش روي نماي ساختمان مورد استفاده قرار مي گيرد. حجم عظيمي از فلز كه بصورت شبكه و با طرح هاي گوناگون به عنوان پوشش روي نما قرار مي گيرد. اگر به ساختمان هايي كه با اين نوع نما كاور مي شوند نگاهي بياندازيد، خواهيد ديد كه زير كاور متريال شيشه و فريم كار شده و روي شيشه، پوشش نماي ساختمان با اين شبكه هاي فلزي كار مي شود. پروژه هاي شاخصي با اين متريال و اين سبك طراحي، در خارج و داخل ايران كار شده است. در ميان كارهاي داخلي با متال مش مي توان به پروژه بازار چارسو اشاره نمود كه طراحي آن توسط معمار باتجربه كشورمان، مهندس محمد مجيدي صورت گرفته است.

اما در اين مطلب قصد داريم به بررسي يك ساختمان اداري در شهر مكزيكوسيتي، پايتخت كشور مكزيك بپردازيم كه توسط اين متريال كار شده است. اين ساختمان ۸ طبقه اداري توسط استوديو معماري Belzberg Architects طراحي شده است. نكته اي كه ذكر آن ضروري و البته جالب به نظر مي رسد اين است كه عمده ي ساختمان هايي كه توسط شبكه فلزي، متل مش يا Steal Facede كار مي شوند، عمدتا كاربري تجاري يا اداري دارند. به عبارت ديگر كمتر در ساختمان هاي مسكوني شاهد استفاده از اين متريال هستيم. دليل اين امر هم تا حدودي مشخص است. به نظر نگارنده، دليل اين امر اين است كه قيمت تمام شده ي اين نوع نما تا حدودي بالاست و براي ساختمان هايي كه نياز به خودنمايي و پرزنتيشن قوي دارند، از اين نوع متريال استفاده مي شود. بنابراين مالكان و طراحان براي ساختمان هاي تجاري و اداري در مراكز شهري كه نياز به ديده شدن دارند، بيشتر به سراغ استفاده از فلز بر روي نما مي روند و ساختمان هاي مسكوني، كمتر.

ايده هاي طراحي

يكي از نكات ديگر در اين نوع نماي ساختمان كه ذكر آن ضروري به نظر مي رسد اين است كه بر روي نماهاي اين چنيني بيشتر از ديگر ساختمان ها، شاهد استفاده از سبك معماري ديكانستراكشن هستيم. در واقع معماران وقتي قرار است از چنين متريالي بر روي نما استفاده كنند، به سراغ حجم هاي متفاوتي مي روند. اين موضوع نيز در نوع خود جالب توجه است.

نماي ساختمان به شكلي طراحي شده است كه گويي نما در حال چرخيدن است. اما پشت اين نماي فلزي عظيم، شيشه و فريم قرار دارد. يكي از كاركردهاي اين نوع نما اين است كه ديد به داخل ساختمان را كور كرده اما از سمت داخل، ديد به بيرون وجود دارد. از طرف ديگر نور طبيعي و آفتاب با تابش بر ساختمان، سايه هاي بسيار زيبايي را در داخل ساختمان بوجود مي آورند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.