تركيب سبك هاي مينيمال – صنعتي براي خلق دفتر كار متفاوت

اخبار برتر معماري و سازه جهان را در اين وبگاه دنبال كنيد.

تركيب سبك هاي مينيمال – صنعتي براي خلق دفتر كار متفاوت

۴۸ بازديد

سبك صنعتي، در گذشته چندان مورد اقبال عموم نبود. منظور از عموم معمار و غير معمار است. به اين معنا كه معماران چندان تمايلي به استفاده از اين سبك نداشتند و يا اينكه استفاده از اين سبك و تركيب آن با ديگر سبك هاي معماري، هنوز به مرحله نياز نرسيده بود! اما طي دو دهه ي اخير، اين سبك تبديل به يكي از مهم ترين و پرطرفدارترين سبك هاي معماري بويژه معماري داخلي شده است.

امروزه معماران زيادي در اقصي نقاط دنيا اقدام به طراحي بر اساس اين سبك مي نمايند. طي سالهاي اخير، سبك صنعتي را مي توان يكي از پركاربردترين سبك ها در معماري داخلي دانست و اين موضوع در مورد معماران ايراني نيز صادق است. دلايل مختلفي براي اين موضوع وجود دارد كه به دو دليل عمده ي اين اتفاق، اشاره خواهيم نمود.

دليل اول اين موضوع را مي توان خلق فضايي متفاوت و جديد و مطابق سليقه و طبع انسان امروزه دانست. سبك هاي مختلف معماري، طي سالهاي سال، به كرات مورد استفاده بوده اند. به دليل اين تكرارهاي پياپي، فضاهاي خلق شده با مشكل تكرار زدگي روبرو شده اند و نياز به تحول و خلق و ايجاد يك فضاي جديد، كاملا محسوس بوده است. به همين دليل، سبك صنعتي در يك حجم گسترده، براي خلق فضاهايي با رويكرد جديد به حوزه معماري داخلي ورود كرد و با استقبال عمومي بالايي نيز روبرو شده است.

البته لازم است بدانيم كه سبك صنعتي، كاراكتر و شخصيت نسبتا سرد و خشن دارد و وقتي در فضايي مورد استفاده قرار مي گيرد، فضا را به سمت چنين حال و هوايي مي برد. از اين رو، معمولا در فضاهاي با كاربري تجاري و اداري بيشتر مورد استفاده است. در كاربري مسكوني سبك صنعتي بيشتر به صورت دكوراتيو و در مقياس محدود مورد استفاده قرار مي گيرد.

دليل دوم استفاده از سبك صنعتي را مي توان مديريت هزينه هاي اجرايي پروژه ها دانست. در سبك صنعتي، متريال هايي نظير آجر و … بكار گرفته مي شوند كه به طور حتم نسبت به بسياري از متريال ها، از قيمت كمتري برخوردارند. از سوي ديگر برخي ويژگي هاي سبك صنعتي نظير اكسپوز بودن تاسيسات ساختمان و …، مي تواند سبب كاهش هزينه ها گردد. از اين رو، مي توان عامل دوم را كنترل هزينه هاي پروژه دانست.

از مقدمات بالا كه بگذاريم، در اين بخش قصد داريم به بررسي طراحي دفتر كاري در شهر كيو پايتخت كشور اوكراين بپردازيم. طراحي اين دفتر كار توسط استوديو معماري اوكرايني zooi انجام شده است. لازم است بدانيم كه مي توان سبك صنعتي را به طور انحصاري براي طراحي يك فضا مورد استفاده قرار داد و يا آن را با ديگر سبك هاي متداول معماري تركيب نمود. اين تركيب، با سبك هاي مدرن و مينيمال در حجم گسترده تري اتفاق مي افتد.

همانطور كه در عنوان اين مطلب نيز اشاره شد، در طراحي اين دفتر نيز از سبك هاي صنعتي و مينيمال در كنار يكديگر استفاده شده است. در حقيقت سبك اصلي مورد استفاده مينيمال است و سبك صنعتي، براي ايجاد يك فضاي متفاوت، نسبت به ديگر فضاهاي مينيمال، به اين دفتر كار اضافه شده است و ويژگي هاي آن مورد استفاده قرار گرفته است.

از جمله ويژگي هاي سبك صنعتي، استفاده از فلزات و آبجكت هاي فلزي در فضاست. در اين دفتر كار، مي توانيد آبجكت هاي فلزي را در قسمت هاي مختلف مشاهده نمود. ديوار جداكننده فلزي كه بصورت شبكه اي كار شده است و يا پايه هاي نگه دارنده ميزهاي كار كه به صورت كف تا سقف مورد استفاده واقع شده است.

تم كلي طراحي اين فضاي اداري، تاريك است. كف، سقف، ديوارها و مبلمان مورد استفاده در اين دفتر كار، همگي با رنگ هاي تيره، از خاكستري تا سياه كار شده اند. البته روي ديوارها از متريال چوب استفاده شده است تا كمي از سردي فضا كاسته شود و فضا به لحاظ انرژي رنگ، متعادل شود. هر چند نيت كلي طراح چنين بوده كه فضايي با تم تاريك خلق نمايد كه مي توان گفت در رسيدن به اين هدف، موفق بوده است.

در ادامه نكات ارائه شده توسط اين دفتر معماري را به همراه تصاوير مورد بررسي قرار خواهيم داد.

در اين دفتر كار از سايه هاي مختلف رنگ خاكستري براي بخش هاي مختلف استفاده شده است.

آشپزخانه و اكسسوري موجود در آن توسط پنل هاي ام دي اف مخفي شده اند. به نحوي كه كليت فضا و يكپارچگي آن حفظ گردد.

برخلاف ساير بخش هاي دفتر، فضاي كاري اصلي كاركنان با رنگ روشن و با نور كافي كار شده است.

اتاق جلسات توسط شيشه از ساير بخش هاي دفتر جدا شده است.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.