كاووش در ساختار و اجزا شهر گور بر اساس مستندات ميداني (قسمت 2)

اخبار برتر معماري و سازه جهان را در اين وبگاه دنبال كنيد.

كاووش در ساختار و اجزا شهر گور بر اساس مستندات ميداني (قسمت 2)

۷۲ بازديد

بحث گروهي پيرامون نظام طبقاتي حاكم در دوران ساساني نكات جالبي را مطرح مي كرد كه يكي از آنها تناسب بين اين نظام كاستي و ساختار سلسله مراتبي شهر است. بنابراين دانش، شهر گور، شهري كاملاً ساخته ساسانيان است. همچنين مسائل مطرح شده در مورد فضاي مركزي شهر بسيار قابل تامل بود. مسائلي در مورد ارتباط منار با سازه هاي ديگر (اگر وجود داشته اند)، كاربري آن محدوده، ارتباط منار با چهارطاقي باقي مانده از شهر باستاني و دليل عدم تقسيم بندي فضاي مركزي شهر.

مساله مهم ديگر، دليل ساخت منار بود. در ادامه چند كاربري متصور براي منار كه در بحث گروهي ذكر شدند، آورده شده است:

 -با توجه به كاربري منارهاي امروزي كه نوادگان اين منار باستاني محسوب مي شوند، آيا اين سازه در حكم شاخص و راهنمايي براي بنايي مهم در پيرامون خود بوده است؟ و اگر اينگونه بوده چرا بنا در نقطه مركزي شهر ساخته شده و اين بناي مهم در كنار آن قرار گرفته؟ رابطه اين دو سازه چگونه بوده؟ آيا همجوار بوده اند يا جداي از هم؟

-كاربري پيشنهادي بعدي، كاربري آييني است، كه با توجه به نقش مذهب در ساختار حكومتي ساساني اصلاً دور از ذهن نيست.

-كاربري نظامي نيز از گزينه هاي مطرح شده بود اما سوالي كه در باب اين فرضيه مطرح مي شود اين است كه چرا چنين سازه اي با چنين كاربري در حصارهاي شهر كه بسيار مكان منطقي تري است، ساخته نشده است؟

 -كاربري ديدباني نيز فرضيه ديگري است و اينكه چرا برج ديدباني شهر بايد در چنين نقطه پر اهميتي (مركزي ترين نقطه شهري شعاعي) از شهر قرار بگيرد؟ براي كوتاه شدن مسافتها به هنگام اطلاع رساني؟

 -كاربري يا نقش فرضي بعدي، سمبليك بودن منار است. با توجه به اينكه شهر، بلافاصله بعد از به قدرت رسيدن اردشير، طرح ريزي شده و با توجه به نام آن كه اردشير خوره يا شكوه اردشير بوده و قرار بوده بازگوكننده شكوه و قدرت اردشير باشد، ساخت سازه اي مرتفع و شاخص كه از اطراف قابل ديدن باشد، در نقطه مركزي اين شهر اصلاً بعيد به نظر نمي رسد. هر چه باشد ساخت اردشير خوره خود حركتي سمبليك محسوب مي شود. اما سوال مطرح شده در اينجا اين است كه چرا در ميان شهري دايره اي، بناي شاخص شهر با هندسه چهارگوش ساخته شده است؟

بهرحال بهترين راه براي درك كاربري اين منار و علت ساخت آن شايد جستجو در فرهنگ مردم آن زمان و شناخت روش زندگي و تفكر آنهاست. شايد با پيگيري روند تكامل منارها و كاربريهاي آنها به صورت برعكس و از امروز تا گذشته بتوان به جوابي روشنتر درباره فرضيات مطرح شده رسيد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.